Algemene voorwaarden PCHulp
PCHulp is de computerhulpdienst voor leden van Digidak+. Onze vrijwilligers helpen je op weg bij uw digitale problemen. Of het nu om je Windows- of Mac-computer, tablet of smartphone gaat. Je wordt geholpen door leeftijdgenoten in begrijpelijke taal. Wij noemen onze vrijwilligers ook ambassadeurs, omdat hun activiteiten bijdragen aan de missie en doelstelling van Digidak+.
Algemeen
- PCHulp helpt je op weg bij digitale problemen, dat wil zeggen problemen met een digitaal apparaat en/of een computerprogramma of app die bij je in gebruik zijn.
- PCHulp wordt uitgevoerd door vrijwilligers. De coördinatie wordt uitgevoerd door medewerkers van Digidak en door vrijwilligers die regiocoördinator zijn bij PCHulp aan Huis.
- Soms kan een computerprobleem niet worden opgelost. In dat geval wordt het lid door de vrijwilliger doorverwezen naar een andere vorm van computerhulp of ondersteuning. Digidak+ staat niet in voor de juistheid, volledigheid of tijdigheid van de geboden ondersteuning.
- PCHulp wordt verleend aan natuurlijke personen die lid zijn van Digidak+. PCHulp aan rechtspersonen zoals stichtingen en verenigingen, is uitgesloten.
- Leden die niet in België wonen, kunnen geen gebruik maken van PCHulp aan Huis, PCHulp per Telefoon en PCHulp op Afstand. Zij kunnen wel gebruik maken van PCHulp via Internet en van de Phishingchecker.
- PCHulp bij digitale apparaten die (ook) voor zakelijke en andere niet-persoonlijke doeleinden worden gebruikt, is uitgesloten.
- PCHulp verleent geen ondersteuning bij problemen met software die door de leverancier zelf niet meer ondersteund wordt. Indien mogelijk kunnen wij je wel adviseren en helpen met een upgrade naar een ondersteunde versie.
- PCHulp verleent geen ondersteuning bij illegale software.
- Persoonlijke gegevens van leden worden door Digidak+ zorgvuldig behandeld en beveiligd. Digidak+ houdt zich aan de eisen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Dit is uitgewerkt in het privacy- en cookiebeleid van de vereniging.
- Voor de volgende hulpvragen kunnen leden niet bij PCHulp terecht:
- Reparaties aan defecte computers of randapparatuur. De computerkast mag niet worden geopend door onze vrijwilligers;
- Bemiddeling bij problemen met uw leveranciers van digitale apparaten, internet en online services;
- Levering van (nieuwe of gebruikte) digitale apparaten, onderdelen of software;
- Installatie van nieuwe internetpakketten van je provider. - PCHulp verzorgt geen les. Leden die graag een cursus willen volgen of meer willen leren over het gebruik van hun computer, tablet of smartphone, kunnen hulp aan huis aanvragen;
- Een les volgen bij Digidak.
De PCHulp-vrijwilliger geeft wel uitleg over de geboden hulp, en indien van toepassing ook advies over hoe het computerprobleem in het vervolg voorkomen kan worden.
Bereikbaarheid, indienen en afhandelen hulpvraag
- PCHulp per Telefoon is bereikbaar op elke maandag en vrijdag van 9.00 tot 12.00 uur. De hulp vindt direct plaats of er wordt doorverwezen naar PCHulp op Afstand.
PCHulp via Internet is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar. De hulpvraag wordt binnen enkele dagen beantwoord. - Het lid zal zich inspannen het digitale probleem waarvoor hulp gevraagd wordt zo precies mogelijk te omschrijven en medewerking verlenen aan de geboden ondersteuning.
- Ook het kopiëren en veiligstellen van computergegevens behoort tot de verantwoordelijkheid van het lid. Tijdens de ondersteuning kunnen er namelijk gegevens verloren gaan, bijvoorbeeld bij herstel van de computer met behulp van installatie- of herstelprogramma's.
- Het lid kan de voortgang van een aanvraag bij PCHulp via Internet- en PCHulp aan Huis online volgen via Mijn vragen.
Kosten
- Hulpaanvragen PCHulp via Internet zijn kosteloos voor leden van Digidak+.
- Voor PCHulp per Telefoon en PCHulp op Afstand betaalt het lid € 0,30 per minuut, per gesprek.
- Voor PCHulp aan Huis zijn er geen extra kosten. Je kan dit 3x aanvragen en dit kan enkel in de provincie Antwerpen.
Aanvullende voorwaarden PCHulp aan Huis
- Voorafgaand aan een afspraak met een vrijwilliger voor PCHulp aan Huis zal het lid ervoor zorgen dat - indien beschikbaar en van toepassing - de volgende informatie en zaken voorhanden zijn:
- De registratiecodes van Windows of een ander besturingssysteem en van geïnstalleerde programmatuur;
- Bij het apparaat behorende installatie- of herstel-media';
- Inloggegevens met wachtwoord van het internet- en e-mailaccount.
Bovendien zal het lid belangrijke gegevens kopiëren en veiligstellen, zie punt 3 onder 'Bereikbaarheid, indienen en afhandelen hulpvraag'. - Het digitale probleem wordt voorafgaand aan de ondersteuning telefonisch met het lid besproken door de PCHulp aan Huis-vrijwilliger.
- Een vrijwilliger die een bezoek aan huis komt afleggen, toont altijd ter legitimatie zijn Digidak+-pas bij aanvang van het bezoek. Deze pas is voorzien van een recente foto. Indien de vrijwilliger de pas niet toont, kan het lid hierom vragen.
- PCHulp aan Huis vindt plaats bij het lid thuis. In bijzondere gevallen (herinstallatie, ziekte van het lid) kan een Windows-computer, Mac of MacBook in overleg met het lid door de vrijwilliger mee naar huis genomen worden.
- Voor de oplossing van sommige problemen kan het noodzakelijk zijn dat een vrijwilliger moet bellen met de (betaalde) helpdesk van de internetprovider. De kosten daarvan zijn voor rekening van het lid.
Juli 2025
Inhoudsopgave